Programul Rabla 2025 aduce noutăți importante și deloc fericite pentru cei care așteptau sprijin consistent la achiziția de mașini electrice. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat că înscrierile pentru persoane fizice vor începe pe 30 septembrie, ora 10.00, cu un buget de doar 200 milioane lei, de trei ori mai mic decât în varianta inițială discutată în iunie.
Cum se împart banii
Din total, 80 milioane lei sunt destinați pentru mașini noi cu motor termic (inclusiv GPL/GNC), motociclete și hibride, iar 120 milioane lei pentru plug-in hibride, electrice, motociclete electrice și vehicule cu hidrogen.
Ecotichet redus drastic pentru electrice
Cea mai mare schimbare privește ecotichetul pentru mașinile full-electrice, care scade la 18.500 lei. În 2024 valoarea a fost de 25.500 lei, iar propunerea din iunie era de 37.000 lei. Reducerea riscă să tempereze și mai mult cererea, într-un context în care vânzările de electrice au scăzut deja cu peste 40% anul trecut.
Sumele pentru celelalte categorii rămân neschimbate:
- 15.000 lei pentru plug-in hibride și motociclete electrice;
- 12.000 lei pentru hibride clasice;
- 10.000 lei pentru mașini cu motor termic sau motociclete.
Reacția industriei auto
APIA a criticat dur măsurile și a cerut ca 70% din buget să fie direcționat către electrice și plug-in hibride, avertizând că menținerea unor vouchere mici va genera același rezultat ca în 2024: cerere scăzută și fonduri neutilizate. Asociația propusese un ecotichet de 27.500 lei, cu 50% mai mare decât cel adoptat.
Viitorul programului
Ministra mediului, Diana Buzoianu, a precizat că există negocieri cu Ministerul Fondurilor Europene pentru ca, din 2026, Rabla să fie finanțat prin Fondul Social pentru Climă. Scopul este ca programul să devină stabil și mai eficient, fără să depindă de bugetul național și fără mecanismul actual de „concurs de vouchere”.
Astfel, Programul Rabla 2025 se anunță ca o ediție controversată, lansată târziu, cu bani mai puțini și vouchere mai mici, într-un moment în care industria auto cere exact contrariul: mai mult sprijin pentru tranziția către mașini nepoluante.


